سردرد – قسمت اول

کلینیک چند تخصصی درد دکتر محسن پور

 

سردرد

– سردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به پزشکان می باشد. تشخیص و درمان، بر اساس روند دقیق بالینی بوده که با آگاهی از آناتومی، فیزیولوژی و فارماکولوژی راه های دستگاه عصبی بهتر می توان انواع سندرم های سردرد را شناخت.

بر اساس طبقه بندی انجمن بین المللی سردرد ، سردرد به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می گردد. در نوع اولیه، سردرد و خصوصیات همراه با آن بدلیل خود بیماریِ سردرد بوده، در حالیکه سردردهای ثانویه بعلت سایر بیماری ها ایجاد می شوند.

تشخیص افتراقی بیماری که با یک سردرد شدید و جدید مراجعه می کند کاملا با بیمار مبتلا به سردردهای مکرر و طولانی مدت متفاوت است. در حالت اول احتمال یافتن یک علت زمینه ای جدی بسیار بیشتر از حالت دوم میباشد.

در صورت وجود علائم و نشانه های نگران کننده باید به سرعت تشخیص و درمان فوری آغز گردد. در اولین گام باید یک معاینه نورولوژیک کامل انجام گیرد. در اغلب موارد بیماران با معاینه غیرطبیعی یا شرح حال سردرد جدید، باید سی.تی.اسکن یا ام.آر.ای مغز نیز انجام شود.

وضعیت روحی بیمار نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا ارتباطی بین سردرد و افسردگی وجود دارد. بسیاری از بیمارانیکه هر روز سردرد مزمن دارند دچار افسردگی میشوند ولی افسردگی بندرت علت سردرد میباشد. همچنین داروهای ضدافسردگی در پیشگیری از میگرن و سردرد تنشی موثر هستند.

سردردهای راجعه زمینه ای ممکن است بدنبال درد ناشی از اعمال جراحی گوش یا دندان دوباره فعال شوند. بعنوان مثال، سردرد ناشی از صدمات ممکن است میگرن خاموش را فعال نموده و تا زمانیکه مشکل اولیه مورد توجه قرار نگیرد، درمان سردرد بی تاثیر است.

تومور مغزی بندرت باعث سردرد شده و به احتمال بسیار کمتری بعنوان عامل سردردهای شدید درنظر گرفته میشوند، و بسیاری از بیمارانیکه با سردرد شدید مراجعه میکنند علت خوش خیمی دارند.

تومور مغزی:

تقریباً در ۳۰% بیماران با تومور مغزی، سردرد شکایت اصلی می باشد. سردرد اغلب بصورت درد عمقی، مبهم، راجعه با شدت متوسط بوده، که شاید با تغییر وضعیت شدت پیدا نموده و ممکن است همراه با تهوع و استفراغ باشد. این الگوی علائم در بیماران به احتمال زیاد در میگرن دیده می شوند. در ۱۰% بیماران، سردردهای ناشی از تومور مغزی باعث اختلال خواب میگردد. استفراغی که چند هفته قبل از سردرد، بروز کند، به احتمال قوی نشاندهنده تومور حفره خلفی مغز می باشد.

ادامه دارد…..

 

تصویر سردرد

 

(بازدید کل 215 , بازدید امروز 1 , تعداد بازدید کل صفحات 31,715 )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *