هشدارها و رهنمودها:

چای سبز، معجون افلاطون

در استفاده از داروهای گیاهی و معجونهای درمانی عطاریها، بسیار محتاط باشید یا پرهیز کنید.داروهای گیاهی می توانند باعث آسیب و حتی نارسایی کبد شوند. بعنوان مثال مصرف بی رویه و مداوم چای سبز به مدت ۳ ماه، می تواند کبد شما را از کار بیندازد.چند بیمار جوان داشتم که برای چاقی، از معجون گیاهی تحت عنوان داروی افلاطون استفاده کردند و این دارو باعث سیاه شدن سر استخوان ران در مفصل لگن شده بود.با پیگیری مشخص شد از قرصهای کورتونی به صورت پودر شده، با ترکیب چند گیاه دارویی دیگر،تحت عنوان داروی افلاطون،عامل این فاجعه بوده است.
مراقب باشید.

 

درگیری عضله پریفورمیس

اگر فردی علایم درگیری عصب سیاتیک را داشت (درد ناحیه لگن، باسن با امتداد به سمت ران و ماهیچه پا و گاهی انگشتان) ولی MRI ستون فقرات نرمال بود، فرد درگیری عضله پریفورمیس دارد. عضله پریفورمیس به شکل هرم است که در ناحیه باسن روی عصب سیاتیک قرار می گیرد. نتیجتا  التهاب و تورم  این  عضله  (در اثر  نشستن های طولانی مدت، آسیب در اثر ضربه و یا افتادن روی این ناحیه) علایم سیاتیک را تقلید می کند.

 

تشخیص درد شانه

معاینه فیزیکی ساده اما تعیین کننده: یکی از راههای تشخیص درد شانه از درد شانه ارجاعی ناشی از درگیری گردن، این است که از بیمار خواسته شود، در هنگام درد، دست سمت درگیر را بالا آورده و روی سر خود قرار دهد. اگر درد کاهش یافت مربوط به گردن است و اگر نمی تواند دست خود را بالا بَرَد یا با بالا بُردن دست درد شانهشروع یا ازدیاد یابد مربوط به شانه است. حالت سوم این است که فرد معاینه کننده نتواند منشا درد شانه را در معاینه بالینی افتراق دهد. در این  وضعیت انجام MRI گردن می تواند تعیین کننده باشد.

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) شامل بروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و … (استامینوفن جزو این گروه دارویی نیست) ۳ عمل مهم انجام می دهند.
۱- ضد درد ۲- ضد تب ۳- ضد التهاب

 

دوستان عنایت داشته باشند که اثر ضد التهابی دارو که در موارد آسیب بافت بدن به علت ضربه یا عمل جراحی، التهاب تاندون، التهاب مفصل، بورسیت و غیره، با مصرف ۷ الی ۱۰ روز، بصورت مداوم و بدون تعطیلی، بدست می آید. بیش از ۱۰ روز مصرف آن علمی نیست و توصیه نمی شود.

 

داروهای ضد التهابی می توانند باعث افزایش فشار خون شوند‌.۳ گروه بیشتر مستعد افزایش فشار خون هستند‌. بیماران مسن، کلیوی و مبتلا به  فشار خون، که باید مقدار دارو را کم کرد و بیمار حتما فشار خون خود را چک کند‌. از مصرف همزمان دو نوع از این داروها باید اجتناب کرد. مصرف دارو بصورت شیاف، همه عوارض مصرف دارو بصورت خوراکی را دارد. فقط درصد بروز ناراحتی معده را کاهش می یابد.

 

ادامه دارد …

 

(بازدید کل 87 , بازدید امروز 1 , تعداد بازدید کل صفحات 31,781 )